Skocz do zawartości

a'propos rozdzielczości, częstotl. odświeżania oraz SNR i DVBT - ogólne pytania


Gość s6s

Rekomendowane odpowiedzi

Jak wiadomo w ADB5800 największa wydajność obrazu co można realnie korzystać to 1080p/25Hz

Więc pytanie: czy jeżeli mamy dobrane głównie kanały o których parametrach second info bar nas informuje:  "1920x1080 25" to czy to oznacza że  owa wydajność ADB (z ustawieniem 1080p/25Hz) w pełni nam odda co dany kanał ma nam do zaoferowania?

 

Jeszcze jedno... dlaczego kanały DVBT (naziemnej) mają tak niski SR? Po zainstalowaniu Bitrate Viewer jak porównuję z kanałami z satelity to... przykładowo, TVP1 HD ma tyle co niemieckie kanały SD (a kanały SD z naziemnej mają nierzadko około półtora tysiąca /s)

Czy nadawca przesyła sygnał naziemny z tak niskim SR czy może mam jakiś problem z instalacją tunera dongle?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wiadomo w ADB5800 największa wydajność obrazu co można realnie korzystać to 1080p/25Hz

Z tego co wiem to realnie jest czkawka a nie płynny obraz (zapewne u Ciebie jest inaczej niż u wszystkich).

 

Więc pytanie: czy jeżeli mamy dobrane głównie kanały o których parametrach second info bar nas informuje:  "1920x1080 25" to czy to oznacza że  owa wydajność ADB (z ustawieniem 1080p/25Hz) w pełni nam odda co dany kanał ma nam do zaoferowania?

Kanały nadają w 1080i@50Hz a nie 1080p@25. Skalowanie nie przejdzie poprawnie (zapewne u Ciebie jakimś cudem działa).

 

Jeszcze jedno... dlaczego kanały DVBT (naziemnej) mają tak niski SR? Po zainstalowaniu Bitrate Viewer jak porównuję z kanałami z satelity to... przykładowo, TVP1 HD ma tyle co niemieckie kanały SD (a kanały SD z naziemnej mają nierzadko około półtora tysiąca /s)

Czy nadawca przesyła sygnał naziemny z tak niskim SR czy może mam jakiś problem z instalacją tunera dongle?

Nadawca faktycznie nadaje tak kiepsko. Zauważ, że masz na transponderze o mniejszej przepustowości niż SAT wepchnięte 2 kanały HD i 6 kanałów SD. Operatorem MUXa z TVP jest samo TVP. Może robić co chce. Jak stwierdzi, że dla HD wystarczy 500Kbp/s to też będzie OK bo nikt tego nie zabroni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kanały nadają w 1080i@50Hz a nie 1080p@25. Skalowanie nie przejdzie poprawnie (zapewne u Ciebie jakimś cudem działa).

 

A więc co podaje nam infobar (jeżeli podaje np. "1920x1080 25" a dla innych kanałów też "HD" np. "1280x720 50")?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale info bar nie podaje "1080i" lub "1080p"

lecz podaje (dla kanałów tzw. HD):

 

"1920x1080 25" albo "1280x720 50"

 

i własnie pragnę dowiedzieć się co właściwie znaczą owe wartości? Ponieważ obie odnoszą się do tego co wysyła NADAWCA (prawda?)

 

Więc co z nimi właściwie robi dekoder w zależności od ustawienia A/V? Pisałeś że "przeskalowuje"... czyli skoro nadawca nadaje z przeplotem to potem dekoder to zamienia na "bez przeplotu" (jeżeli ma ustawione np. 1080p 25Hz)? Jak on to robi?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jest progressiv to wyświetla Ci 1:1. Jeżeli masz interlaced to składa Ci obraz z dwóch jakby połówek (parzyste i nie parzyste linie).

Składanie trwa tak szybko (dlatego 25 klatek a nie 24), że Ty tego nie widzisz.

Tryb progressive charakteryzuje się znacznie lepszą jakością ale też zdecydowanie większym zapotrzebowaniem na przepustowość. Tryb Interlaced jest mniej zasobożerny ale też daje gorsze efekty końcowe.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ojej, cóż za nieporozumienie... ja wiem dobrze co znaczy "interlaced" i "progressive" ale pytam w tym wątku o coś zupełnie innego:

co oznacza kiedy infobar wyświetla inforamcję o kanale:

- "1920x1080 25"

albo (dla innego kanału HD)

- "1280x720 50"

?

 

Ponieważ początkowo wydawało mi się, że to może oznacza ilość klatek na seksundę w danej rozdzielczości - lecz nadal nie wiem czy w trybie "interlaced" czy "progressive"?

 

Więc skoro piszesz, że żaden nadawca jeszcze nie nadaje w trybie progressive więc czyżby "1920x1080 25" oznaczało te dzwadzieściaparę klatek na sekundę i z jeszcze przeplotem? (Tak mało? Przecież to bez sensu...)

 

PRzepraszam ale nic z tego pojmuję...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doprecyzowanie

 

 

W europie mamy system 50 klatek na sekundę. W USA itp. 60 klatek na sekundę. Te ilości klatek podaje się dla sygnalu progressive. Czyli u Nas (europa) w trypie "p" ma być 50 klatek na sekundę.

Jeżeli przejdziemy na interlaced to w jednym przebiegu nadawane jest o połowę mniej klatek czyli 25. Inaczej pisząc - na sekundę nadawane jest 50 razy po 25 linii zamiast 50 razy 50 linii. 25 klatek wynika z bezwładności oka. Przy 24 już nie widać, że to obraz z klatek. Dla nas jest on już płynny.

 

 

Dlatego w skórcie:

720p == 1280x720@50 (progressive)

720i == 1280x720@25 (interlaced)

1080p == 1920x1080@50 (progressive)

1080i == 1920x1080@25 (interlaced)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jest to 25 pełnych klatek na sek. czyli 50 półobrazów.

Nawet najwięksi producenci profesjonalnego sprzętu wideo nie doszli do porozumienia czy oznaczać to i50 czy i25. W magnetowidach HD-CAM (także w HD-CAM SR) Sony wyświetla i50 choć zalecenia EBU mówią o i25. A jest to cały czas 50 półobrazów czyli 25 obrazów na sek. ..... ze o PsF25 nie wspomnę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha, serdeczne dzięki za wyjaśnienia, ale jeszcze dopytam: w takim razie dlaczego taki ESI ma przewagę nad ADB5800 właśnie m.in. w tym że ESI porafi oddać do telewizora obraz 1080p = 1920x1080@50 (podczas gdy ADB maksymalnie 1080i = 1920x1080@25) jeżeli żaden nadawca nie oferuje przekazu ponad właśnie tę wartość "1080i = 1920x1080@25" ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadawca faktycznie nadaje tak kiepsko. Zauważ, że masz na transponderze o mniejszej przepustowości niż SAT wepchnięte 2 kanały HD i 6 kanałów SD. Operatorem MUXa z TVP jest samo TVP. Może robić co chce. Jak stwierdzi, że dla HD wystarczy 500Kbp/s to też będzie OK bo nikt tego nie zabroni.

A więc teraz rozumiem ten brak entuzjazmu u Ciebie do zajmowania się obsługą dongle DVBT...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samo DVB-T jest OK. Ale u nas pojechali po bandzie. Nie wiem co za młoty tam pracują. Rozumiem, że pojemność nie jest z gumy ale dając TVP1/2HD + TVP Sport HD + TVP Dokument HD byłoby SUPER OK. TVP ABC jest na osobnym Muxie.

Raczej na czterech kanałach na raz nie będzie kontentu na HD po 12Mbp/s. Za to całość wyglądała by 100x lepiej i co najważniejsze - nie było by konkurencji. A tak mamy gniota goniącego gniota.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym tak ostro o pracownikach się nie wyrażał. Pewnie jest jak zwykle: najważniejsza jest kasa, a to oznacza, że więcej kanałów znaczy lepiej ;)

 

Nie wiem jakie są dokładnie parametry nadawania w Polsce ale maksymalna pojemność jednego MUXa w DVB-T to troszkę ponad 30Mbit/s (http://pl.wikipedia.org/wiki/DVB-T#Schemat_nadawania). Z tych szczątkowych informacji, które zdarzyło mi się przeczytać, to MUX TVP (MUX-3?) zmienił paramtery nadawania tak, że mają większą przepustowość w porównaniu np z MUX-2, ale oznacza to mniejszą odporność na błędy. Dla porówania pojemności MUXów w DVB-S2 sięgają 60Mbit/s.

 

Co wynika z tych 30Mbit/s? Przykład będzie dla 20Mbit/s, można sobie przeliczyć :)

 

A więc na 20Mbit/s zmieści się 8 kanałów po 2,5Mbit/s albo 10 kanałów po 2Mbit/s. Tą pierwszą opcję wykorzystuje MUX-2 a tą drugą MUX-3. Te 2 kanały HD zajmują po 2 sloty, czyli dla tego przykładu powinny mieć po 4Mbit/s.

 

Zapowiadany jest MUX-8. Tam podobno mają być tylko kanały TVP w HD, ale ile ich będzie nie wiadomo. Żeby jakość była dobra, to maksymalnie 3 ... co podejrzewam jest mało opłacalne ;)

 

Rozważania na temat zmiennego bitrate i nierównomiernego podziału dostępnego pasma już sobie podaruję.

 

PS. Jak chodzi o parametry nadawania w DVB-T mój nbox pokazuje: auto/auto/auto ;) Można więc trochę pogooglować, żeby znaleźć dokładne parametry MUXów w Polsce albo spróbować przeskanować kanały ustawiając parametry zamiast ustawiać Auto i jeżeli znajdzie, to znaczy, że ustawiono poprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu chyba nie chodzi bardziej o to, że POLAK musi mieć dużo. Jakość jest nie ważna.

TVP zmieniła parametry - to fakt, ale mimo tych zmian nadawanie HD na poziomie max 4,5Mbp/s jest dla mnie farsą samą w sobie. Niestety większość Polaków HD kojarzy ze znaczkiem HD. Brutalna rzeczywistość.

 

Co do parametrów to o ile mogę je wyszperać i podać to będą to parametry dla Łodzi. Wiem (swego czasu miałem antenę kierunek Wręczyca), iż te parametry były inne w zależności od regionu. Zawsze mnie to dziwiło.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem (swego czasu miałem antenę kierunek Wręczyca), iż te parametry były inne w zależności od regionu. Zawsze mnie to dziwiło.

 

Zakładam optymistycznie, że do każdego nadajnika dochodzi sygnał z minimalną kompresją i dopiero tutaj jest transkodowany do parametrów docelowych. W innym przypadku sygnał trzeba od razu dostosować do nadajnika o najniższej przepustowości...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy nadajnik sobie widocznie.

Najczęściej różnica była w FEC 3/4 -- FEC 5/6. Mux oczywiście ten sam.

Jako ciekawostkę dodam, że jak wyłączali analogowe nadajniki na konserwację to odbierał Muxy z Czech. Chyba wlezę na dach i wykieruję ponownie antenę. Ciekawe co złapię.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz na transponderze o mniejszej przepustowości niż SAT wepchnięte 2 kanały HD i 6 kanałów SD.

 

Wiesz co, ciekawostka, właśnie oglądam na TVP2 (HD ;) "Wakacje z Kabaretem - Szczecin 2014" z włączonym plugin'em xBitrateViewer. Otóż z tego co widzę, bitrate ma chcarakter bardzo... DYNAMICZNY! Otóż jak pokazują zbliżenie postaci na scenie, czyli twarz i nieco tułowia na mniej więcej jednolitym tle sceny (czyli w sumie mało szczegółów) wówczas birate pokazuje około nieco ponad 2000b/s,

ale jeżeli pokazują widok widowni z mnóstwem ludzi - wówczas birate skacze do ponad 6000b/s.

Więc być może kanały na tym samym MUXie "uzpełniają się" aby wyzyskać do maksimum całe pasmo MUX'a, kiedy dany kanał ma w danej chwili mniejsze zapotrzebowanie na bitrate - to akurat inny ma w danej chwili większe - i na odwrót...?

 

Poza tym pytanie a propos tego plugin'u xBitrateViewer...

Otóż w chwili kiedy włączam lub wyłączam ten plugin następuje przez moment "pikseloza", jakby na moment dramatycznie spadła jakośc transmisji/ bitrate. Wie ktoś może co się z nim dzieje?

 

 

I jeszcze wątpliwość a'propos różnicy jakości obrazu między 1080p a 1080i:   

Odpowiedź jest prosta. STi robi upscale lepiej niż większość telewizorów. Matrycą sterujesz całościowo a nie co druga linię.

...piszesz "większości telewizorów"- co to znaczy? Więc czy możliwe że DOBRY telewizor poradzi sobie z tym tak, że nie odróżnisz jakości obrazu ESI, DSI, UHD od ADB5800?

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co, ciekawostka, właśnie oglądam na TVP2 (HD ;) "Wakacje z Kabaretem - Szczecin 2014" z...

Co nie zmienia dwóch faktów:

  • HD o przepustowości 6Mbp/s to bardzo dobre SD. W miarę dobre HD to 10-12Mbp/s. Porządne HD to 16+Mbp/s;
  • Albo jeden, albo drugi kanał będzie bardziej do oglądania.

Poza tym pytanie a propos tego plugin'u xBitrateViewer...

Nie mam tego efektu - szukaj co masz nie tak.

...piszesz "większości telewizorów"- co to znaczy? Więc czy możliwe że DOBRY telewizor poradzi sobie z tym tak, że nie odróżnisz jakości obrazu ESI, DSI, UHD od ADB5800?

Może być nawet lepiej niż te tunery. Jednak z praktyki (były serwisant) można od razu odrzucić w sumie każdego TV poza Sharp Quattron. Dlaczego? Dlatego, że tylko oni mają patent na czwarty kolor (pomijam licencje u innych). Do tego całość nie kosztyje nie wiem ile jak np. SONY gdzie płaci się za znaczek a w środku inna firma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... można od razu odrzucić w sumie każdego TV poza Sharp Quattron. Dlaczego? Dlatego, że tylko oni mają patent na czwarty kolor.

 

Jest na forum człowieczek 3.14-ter który zawodowo zajmuje się kalibracją monitorów i tv, również uważał patent sharpa za bardzo dobry do czasu aż się wziął za niego ze sprzętem do kalibracji.

Finał był taki że z  sharpa przesiadł się na plazmę panasonica bijącą na głowę odwzorowanie kolorów.

Doszliśmy wówczas do wniosków że 4 kolor to w zasadzie wybieg marketingowy żeby wyróżnić się na tle konkurencji.

U mnie wyciągnął plastikowy obraz samsunga do zadowalającego poziomu. Nie udało się w 100% skalibrować ze względu na ograniczoną ilość parametrów które można było dłubnąć bez włażenia w menu serwisowe. Ale i tak jest rewelacyjnie w stosunku do obrazu default-owego.

 

Temat tyczył odwzorowania kolorów, nie wypowiem się natomiast nt. procesora obróbki video. Ciężko to obiektywnie stwierdzić który lepszy/gorszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że do kalibracji SHARPa ma sprzęt SHARPa - ten fabryczny?

Jeżeli tak to chylę czoła i sam bym chciał mieć taki :), szczególnie jak ktoś nie dopełnił poniższych dwóch punków :)

 

Co do procesu kalibracji to największe dwa błędy jakie są popełniane to:

[*]Kalibracja przed upływem 2-4 tygodni (zależy od producenta matrycy) od pierwszego włączenia TV;

[*]Regulacja wszystkiego co się tylko da zaraz po kupieniu i wygrzanie początkowe matrycy z tymi ustawieniami.

To co napisałem, może się wydawać głupie, ale nie bez przyczyny wyraźnie producent zaleca stosowanie się do tych wytycznych. SHARP bardzo restrykcyjnie do tego podchodzi i w sumie jeżeli choć jeden punkt będzie złamany to nie dziwię się, że nie uda się potem tego skalibrować. Osobna sprawa to to, że po upływie około miesiąca grania na ustawieniach standardowych SHARP się unormuje i nie trzeba nic kalibrować. Jeżeli normowanie nie nastąpi - TV na gwarancję.

Co do Plazmy - kolory może mieć lepsze. W sumie technologia inna (choć z tymi kolorami to...), ale jest coś co dla mnie (nie piszę tu za innych) dyskwalifikuje plazmę na samym początku. To coś to mruganie obrazu. Technologia jest jaka jest i nie da się tego pominąć. Tak jak mnie bolały oczy po kineskopowcu, tak bolą mnie po plazmowcu. Wielu osobom to nie przeszkadza. Mi bardzo. Swego czasu z dokładnością do 120Hz potrafiłem podać odświeżanie monitora nie wchodząc w ustawienia bo dopiero powyżej 120 nic nie widziałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że do kalibracji SHARPa ma sprzęt SHARPa - ten fabryczny?

 

To tak jakbyś expertów producenta zapytał o zdanie czy ich produkt jest najlepszy na rynku. :) Albo użył benchmark-a wypuszczonego przez samsunga do porównywania tabletów różnych producentów :)  Można się domyśleć jaki będzie wynik.

 

Ma 2 walizki sprzętu, jakieś kolorymetry (tą nazwę zapamiętałem :) ) , kamerki i inne wynalazki. Żyje z tego więc zapewne zna procedury, ale wypowiadał się nie będę bo się na tym nie znam. Może jak zobaczy, że w temacie jest o nim to sam się wypowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopytuję bo nie nie robiłem dla jednego producenta. Mało tego - często miałem kontakt z producentami matryc. Dlatego wiem co nieco więcej niż przeciętny zjadacz.

Najgorsze jest to, że kupujesz niby fabryczny TV a on 2 tygodnie na wystawie działał z ustawieniami rozwalonymi jak się dało. Sklepy już opanowały do perfekcji przepakowywanie TV bo za naprawy płacą. Wolą na wystawkę dać raz na tydzień czy dwa nowy niż jeden.

Wracasz do domu i...

 

Co do urządzeń - świetnie się sprawdzają w stosunku do wszystkich matryc poza SHARP. Tam potrzeba maszynerii z kanałem zwrotnym (podpięcie I2C do TV) i samo się ustawia. U innych stosuje się metodę ręczną z kamerkami itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś mnie wywołał do tablicy, to wrzucę parę raportów...

 

Teraz kubeł zimnej wody - Sharp Quattron z zżółkłym pikselem, to jak to mawia jeden z naszych kabaretów "chłyt marketingowy". Nie jest potrzebny do odwzorowania kolorów, ponieważ cały sygnał mamy kodowany jedynie składowych RGB. Nie ma sygnale obrazu miejsca ani potrzeby dokładania żółtego piksela. Sygnał wideo jest bardzo dokładnie zdefiniowany i w przypadku obrazu HD mamy do czynienia z normami REC.709 i niedawno dokoptowali do niego ustandaryzowanie gammy w specyfikacji ITU BTU 1886. To tyle w kestiach technicznych.

 

Co do TV, nie ma telewizorów lepiej lub gorzej świecących, są tylko telewizory mniej lub dokładniej wyświetlające obraz. Im lepszy TV tym wierniej oddaje barwę przesłaną w strumieni REC709. Następnie oprócz samej wierności kolorystycznej jest istotna dynamika obrazu, czyli kontrast. Kontrast to nic innego jak jasność matrycy przy IRE100 (100% jasności, czyli max dla składowych RGB) podzielona przez 0% jasności czyli całkowity czarny. I tu wychodzi pierwsza zaleta i największa wada telewizorów LCD, czyli kontrast. Maksymalną jasność jaką się spotyka w matrycach dobija do ~400 candeli, ale wtedy okupione jest to jasnością znów czarnego na poziomie 0.2-0.5 candeli. Wystarczy sobie podzielić obie liczny i w dobrych matrycach LCD kontrast na LCD jaki można osiągnąć to 2000:1. Niestety taki poziom jest rzadkością, z reguły kontrast jest poniżej 1000:1. Wszelkie ściemy w postaci kontrastów dynamicznych 1mln:1 to bzdura i można sobie te bajki w buty ze słomą wsadzić. Telewizory plazmowe, a w szególności ostatnie TV Panasonica osiagały te wartości na poziomoe 250 candeli dla max białego, czyli wcale nie wiele mniej niż nalepsze LCD, a na poziomie podobnej półki cenowej LCD, ale czarny to już rejestry 0,005 candeli. Przy całożeniach kalibracyjnych np dla takiego ST60 to i obniżonej luminancji panelu na minimum osiągasz realne poziomy ~160 i 0.0058 - to daje kontrast na poziomie 28tyś:1. I dochodzimy do sedna, obraz jaki obserwujemy normalnym okiem posiada o wiele szerszą przestrzeń barwną niż to co jest w REC709, ale ważne jest aby to co pokazywane jest w REC709 było wiernie odwzorowane, natomiast kontrast dla ludzkiego oka jest nieskończony, a czemu, bo już w podstawówce uczą, że nie dzieli się przez 0.

 

Co do "odświeżania" plazmy - nie ma tego zjawiska... tux - mylisz je z ditheringiem, to są zupełnie inne aspekty odwzorowania kolorów. Owszem jak ktoś wsadzi nos w matrycę i ogląda piksele pod mikroskopem, to widać różnicę w działaniu fizycznym matrycy, sęk w tym, że nie ogląda się TV z 5 cm, a odległość zalecana najczęściej jest oznaczana na 1,9 razy przekątnej ekranu. Życzę powodzenia w udowadnianiu że ktoś na 50 calowej plazmie widzi dithering z odległości 240cm.

 

Co do wspomnianego szarpa quattrona - powiem w krótko i dosadnie, gówno rzadkiej maści, tak złego TV nie miałem w życiu i w życiu nie kalibrowałem, bo to od niego zacząłem swoją zabawę w kalibrację jakieś 3 lata temu.

 

Co do sprzętu jaki używam, osobiście używam wielu programów, ale najczęściej jest to Calman 5 amerykańskiej firmy Spectracal. Tak samo podstawowym moim roboczym kolorymetrem jest wyprodukowany dla nich model C6 przez X-Rite na bazie zmodyfikowanego i ulepszonego i1 Display Pro (C6 jest szybszy), którego też używam. Natomiast sam kolorymetr nie wiele da jak się nie ma narzędzia do jego "ustawienia" w postaci spectrofotometru. Ja używam i1 Pro firmy X-Rite (nie mylić z i1 Display Pro - to dwa różne urządzenia), do tego dochodzi generator wzorców testowych na bazie adaptera Thundrbolt z wyjściami SDI i HDMI, wyprodukowanego przez też amerykańską firmę AJA, zresztą jedną z dwóch obok Black Magic zajmującej się profesjonalnym sprzętem.

 

Mając taki zestaw wrzucam wzorcowe plansze testowe na TV/Monitor/Projektor, mierzę je przez kolorymetr, interpretacją zajmuje się soft na kompie. Regulacji dokonuje się za pomocą suwaczków w menu TV i/lub jeśli są w menu serwisowym.

 

Nie mam pod ręką jak bardzo jest zły Quattron, ale mam za to moją walkę z nim (dla znajomego) aby go wreszcie spacyfikować i dało się oglądać cokolwiek.

 

Opiszę pokrótce jak odczytywać załączniki, zasada jest generalnie jedna, im niższy słupek błędu tym lepiej. Im kropka bliżej kwadracika tym lepiej. Błędy są w następującej skali. Wszystko co ma poniżej dE 1, jest nie do wychwycenia przez ludzkie oko i człowiek nie jest w stanie ani wychwycić ani wskazać różnicy, czyli kolor/obraz jest referencyjny. Błędy poniżej dE3 są uznawane za akceptowalne i nie przeszkadzające w oglądaniu materiału video. Błędy między dE3 a 5 są już zauważalne, ale nie dokuczliwe, powyżej dE5 są mocno zauważalne i już przeszkadzają, a powyżej 10, to już tragedia, ciężko powiedzieć o jakimkolwiek podobieństwie.

 

Z lewej strony jest wynik jak w miarę daje się spacyfikować Quattrona za pomocą menu w TV (w serwisowym nic nie ma istotnego), z prawej po zrobieniu macierzy kalibracji 3D-LUT, podpięciu jej pod filtr madVR i zintegrowanie w MPC-HC. Rozwiązanie jest to w 100% programowe i darmowe, ale ogranicza się jedynie do Windows i  programów umiejących użyć madVR, ale daje pojęcie jak bardzo jest źle i żeby naprawić obraz na wielu TV trzeba by stosować videoprocesory który najtańszy sensowny kosztuje około 2700PLN.

 

PS Jak ktoś ma pytania do wykresów to proszę pytać, chętnie odpowiem.

PSS Szkoda że nie można wstawiać załącznika w środek treści.

PSSS Jeśli ktoś uważa że ESI świeci lepiej od ADB, to go wyprowadzę z błędu... nie świeci.

1-Grayscale.thumb.PNG.4bba9307af4a2b467ea22abfbf0099c9.PNG

2-Color_temp.thumb.PNG.8ef486be16072a9c291432c7878549c4.PNG

3-Saturation.thumb.PNG.8a15febd9cf02eb118392b554dc71bb9.PNG

4-Luminance.thumb.PNG.96a6bcd2e1c3982d36fcee21f637a655.PNG

5.0-Color_Checker_Clasic.thumb.PNG.f70f80bd42c5747f5bd4f03c3d1bb6d5.PNG

5.1-Color_Compare_Pre.thumb.PNG.51433868b0e3b45b89bcc33cc9445676.PNG

5.2-Color_Compare_Post.thumb.PNG.c8d3ce20007cb00542289159525a6f34.PNG

6-Color_Checker_SG_Flash_Tones.thumb.PNG.bd9a739ef44616b967eff49f1cec1ff1.PNG

7-Color_Checker_SG.thumb.PNG.dc6d6e11a7fb898bc0261b46573775b9.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na początek co do czwartego koloru. chodziło mi bardziej o to, że te matryce za wmiarę niską cenę mają dobre parametry czego nie napiszę o tym co montuje LG, SONY, SAMSUNG, być może i inni. SHARP też montuje matryce "zwykłe" i na nie nie da się patrzeć choć i tak są lepsze od tych co wymieniłem wcześniej. Najgorej wypada moim zdaniem SONY bowiem większość nowych TV ma matryce wpadające w NIEBIESKI i KONIEC. Dodatkowo nie da się tego wyregulować w wiekszości przypadków, ale to już inna sprawa.

Czwarty kolor w sumie nie jest potrzebny - podałeś argument, który dokładnie to tłumaczy i nie zamierzam z nim dyskutować :)

 

Co do "odświeżania" plazmy

Napisałem to celowo by zrozumiał to każdy a nie tylko wtajemniczeni technicznie. Forum mnie nauczyło :)

 

Życzę powodzenia w udowadnianiu że ktoś na 50 calowej plazmie widzi dithering z odległości 240cm.

Możesz mnie zaprosić do siebie, ustawić telewizory tak by nue było widac co jest co i kazać ocenić to z odległości 5ciu metrów. Móżesz uwierzy, że odróżnię.

Teściu nie widział różnicy póki nie zaczął oglądać na codzień LCD. Po roku nie może patrzeć na plazmę. Nie twerdzę, że tak jest zawsze ale...

Czasem nie widzi tego człowek ale za to odczówa to np. zmęczeniem oczu.

 

 

Co do SHARPA - tego się nie kalibruje. To jest skalibrowane w fabryce. Jak nie działa jak powinno to reklamacja i koniec. Fakt, że w PL będą kręcić nosem ale...

W Menu Serwisowym starszych modeli SHARPa było masakrycznie dużo. W nowych nie ma bo w fabryce kalibrują każdego. Niestety u Nas w PL trafiałem często takie co nie dało się na nie patrzeć. Regulacja z MENU odpada. Zawsze było gorzej lub lepiej bo zależy co podałem mu na wejście.

Ogólnie przede wszystkim uważam, że kupno TV w PL to jakaś farsa. Jakbym kupował drugiej generacji.

 

 

Reasumując :)

Nie bronię SHARPa bo to co napisałeś ma miejsce i często towar nadaje się na gwarancję i koniec. Bardzo często właśnie ten żółty jakby wyłaził przed resztę kolorów czego nie przestawisz w menu w sumie niczym.

Może to jest efekt wygrzania nowej matrycy na niewłaściwych ustawieniach w sklepie? Diabli wiedzą. Skoro jadąc do sklepu na naprawę gwarancyjną próbowali mi wciskać zapakowany niby fabryczne TV, który miał ponad 300h przegrane to o sklepach coś świadczy.

Kolejny aspekt to ten, że często trafiałem na nowe TV do których jechałem a tam matryca po regeneracji. Cóż - tutaj już chyba wolno wszystko. Ta regeneracja miała miejsce na pewno u SHARP, SONY, SAMSUNG, LG. Często dostawałem też regenerowane matryce na naprawy gwarancyjne.

Kolejny aspekt to MAIN w TV. Też się zdażało, że przysyłali zastępcze P/N i obraz był inny. Wniosek z mojej strony jeden - inny profil kolorów wgrany. Pół biedy jak dało się wgrać coś. Gorzej jak nie.

I na koniec - może dziwne stwierdzenie ale... Uważam, że im nowszy TV tym gorzej. Oczywiście wyjątki się zdarzają ale jednak to co napisałeś - odwzorowanie kolorów. To wpada w niebiski, to zowu w czerwony itp. Gimnastyka z kalibrowaniem i po dniach walki najlepiej walnać im to na sół (sklep) i niech coś z tym zrobią.

paradoksalnie Quattron miał najmniejszą rozbierzność ale też przyznam się, że piszę o czasach sprzed trzech lat. Czy teraz jest lepiej/gorzej? Tego nie wiem i nie chcę wproadzać w błąd.

O LG móglbym napisac pracę doktorską o temacie "jak oszukać klienta". O Samsungu można też napisać dużo złego ;(

O SONY nawet nie chce mi się pisać - Ci potrafili nawet soft zwalić tak dokładnie, że zasilacze siadały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do SHARPA - tego się nie kalibruje. To jest skalibrowane w fabryce. Jak nie działa jak powinno to reklamacja i koniec.

 

Chyba większym problemem jest to, że niezależnie od marki, TV skalibrowany fabrycznie na odwzorowanie naturalnych kolorów nie sprzedał by się z półki w markecie. Jego kolory by wyglądały blado na tle plastikowych kolorów konkurencji.

A że 95% społeczeństwa nie ma świadomości/wiedzy to kupuje to co ma "soczyste kolory" :)

Stąd ładowane są wszelkiej maści wspomagacze / dynamiczne kontrasty / strefowe podświetlania /poprawiacze koloru skóry/  itp/itd żeby TV na półce wyróżnił się spośród 50 innych.

 

A zupełnie inną sprawą są obecne matryce podświetlane LED w których dominuje kolor niebieski. Bardzo boleśnie odczułem zmianę z 10 letniego acera z matrycą podświetlaną ccfl na nową toshibe z LED. W zasadzie gdyby nie pomoc 3,14-tera* do tej pory oczy by mi łzawiły od jaskrawej niebieskiej poświaty. :)

 

*-wypowiedź nie zawiera lokowania produktu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech... widzę, że nie ma po co się produkować... ja pokazuje pomiary właśnie z Quattrona pierwszej generacji - model z końcówką 824, czyli ten z szybą a Ty dajesz go jako wzór dobrego obrazu. Tux, z całym szacunkiem, tak nie jest. Kwestia odbioru kolorów jest sprawą indywidualną, jeden może lubić patrzenie na oczojebny obraz jakby się naćpać LSD, a inny widzi, że obraz jest nienaturalny. Chciałbym też abyś wyłączył problemy popsutych TV od problemów TV sprawnych, to nie o to chodzi.

 

Opisuję przykłady TV, nie na podstawie jednego egzemplarza, a na podstawie jakiegoś tam spektrum jakie widziałem i robiłem na nich pomiary i niestety Quattrony pierwszej generacji, modele 810/812/814 bez szyby i modele 820/822/824 z szybą są modelami o jednym z najgorszych obrazów jakie jakiś producent wypuścił, jedyny dobry plus w nich to jak na LCD dobry kontrast 1800-1900:1. Dopiero w modelu 830 wreszcie przestali wmuszać tę popieprz... przestrzeń barwną zżółkłego piksla i pozwolili ustawić przestrzeń referencyjną dla REC709, tylko że wtedy ten żółty piksel traci w ogóle rację bytu.

 

Następna kwestia podawania przez Ciebie przykładu zniebieszczenia - owszem to jest nagminne zjawisko, zjawisko marketingu, ustawmy TV tak bardzo oczojebnie jak tylko możliwe aby nawet ślepy klient nie mógł przejść obok TV bez zauważenia go. Niestety nie ma to nic wspólnego z prawidłowo wyświetlanym obrazem. To co robią producenci to ustawianie temperatury barwowej powyżej 10-12tyś stopni kelwina, czyli dowalają składowej niebieskiej i przesuwają wierzchołek trójkąta przestrzeni barwnej w kierunku niebieskiego. Na szczęście to da się ustawić w większości TV i wrócić na referencyjne ~6500K. Paradoksalnie TV który opisujesz jako najgorszy, czyli SONY paradoksalnie świeci najlepiej z wymienianych, wystarczy zwyczajnie przełączyć go w tryb Kino lub Prawdziwe Kino jak jest i w większości pozostało by tylko ustawienie szczegółowe 2pkt balansu bieli. Soniaki paradoksalnie mają dość dobrze ulokowane wierzchołki RGB.

 

Na koniec jeszcze raz powtórzę - nie ma obrazu lepszego/gorszego, jest tylko obraz mniej lub bardziej wiernie odwzorowany. Idealny TV będzie pokazywał taki obraz z błędami poniżej dE1 (akceptowalnie max dE3), kiepski TV w ogóle się nie da ustawić. Ja osobiście nie kupię TV który nie potrafi pokazać obrazu w sposób zadowalająco, LCD na pewno nie kupię, czekam na OLEDY które faktycznie są połączeniem zalet Plazmy i LCD bez wad ich obu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No może uściślę - sam osobiście przyjmowałem kilka reklamacji SHARP na kolory. Zawsze kończyło się wymianą matrycy. Przy tych z szybą często też szyby bo coś z polaryzacją było.

Trudno tak naprawdę kupić dzisiaj TV w 100% OK.

Z SONY nie jest tak łatwo jak piszesz. Dlaczego? Gdyby tak było to SONY nie nakazało by w biuletynie wciskanie bajek klientowi. Był nawet gotowiec co mówić. W pewnych modelach zgodzę się z Tobą. Paradoksalnie te modele mają matryce SHARPa a nie Samsunga :)zu.

Na temat TV długo by można było gadać.

Na pytanie co kupić ja odpowiadam - jaki Ci sie podoba. Nie doradzę nic dzisiaj. Wiem jak to się psuje, co robią na gwarancji itp.

 

 

Osobiście jak miałbym kupić brałbym LCD ale tylko ze względu na oczy a nie jakość obrazu. Inaczej pewnie by się skończyło na pazmie Panasonic :)

 

 

Pomijam kwestię sygnału jaki dostarczają nasze platformy cyfrowe i kablówki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Doprecyzowanie

 

 

W europie mamy system 50 klatek na sekundę. W USA itp. 60 klatek na sekundę. Te ilości klatek podaje się dla sygnalu progressive. Czyli u Nas (europa) w trypie "p" ma być 50 klatek na sekundę.

Jeżeli przejdziemy na interlaced to w jednym przebiegu nadawane jest o połowę mniej klatek czyli 25. Inaczej pisząc - na sekundę nadawane jest 50 razy po 25 linii zamiast 50 razy 50 linii. 25 klatek wynika z bezwładności oka. Przy 24 już nie widać, że to obraz z klatek. Dla nas jest on już płynny.

 

 

Dlatego w skórcie:

720p == 1280x720@50Hz (progressive)

720i == 1280x720@25Hz (interlaced)

1080p == 1920x1080@50Hz (progressive)

1080i == 1920x1080@25Hz (interlaced)

 

 

Pozwolę sobie o małą korektę...

 

 

Obraz telewizyjny jest nadawany w trybie Interlaced, w Europie( PAL) 50Hz, a w np. USA (NTSC) 60Hz ale...nigdy nie mamy całej klatki na ekranie, jednorazowo widzimy tylko pół obrazu na raz. Jako, że jest to 50/60 pól-klatek na sekundę więc nasze oko tego nie widzi.

Obraz Progressive to pokazywanie całej klatki na raz z częstotliwością zazwyczaj 25Hz czyli 25 całych obrazów na sekunde. Progressive stosowany jest w Bluray czy grach.

Jesli telewizor albo dekoder sat ma dobry procesor, to radzi sobie ze 'sklejaniem' pół-klatek i pokazywaniem całych na ekranie.

 

 

Dlatego w skórcie: ;)

720p == 1280x720@25 (progressive)

720i == 1280x720@50 (interlaced)

1080p == 1920x1080@25 (progressive)

1080i == 1920x1080@50 (interlaced)

 

Generalnie dla nboxa najlepszym trybem jest 1080i 50Hz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...