Jump to content
Sign in to follow this  
mosquito

Wybór monitora

Recommended Posts

Witam,

Planuję wymianę monitora. Potrzebuję czegoś 27-28 cali. Nie jestem grafikiem, więc wierne odwzorowanie kolorów mi nie potrzebne. Raczej czasami robię mały DAW. Ogólnie praca biurowa i trochę programowania. Czasami jakaś gierka dla rozrywki. Odpada matryca błyszcząca z racji umiejscowienia sprzętu.

Największy dylemat jaki mam to czy brać 4k, czy przy tej przekątnej lepiej 2k. Planuję wydać coś w granicach 1500 - 1800zł.  Macie jakieś porady co do wyboru? Może jakieś sprawdzone modele?

Miałem podobny dylemat do Twojego, jednak brałem pod uwagę jedynie 32". Zdecydowałem się na 1440p, przy 32" otrzymuje się niemal identyczne zagęszczenie pikseli jak przy 24" i 1080p co przy dłuższej pracy z tekstem jest po prostu wygodniejsze, mniej się oczy męczą. Oczywiście można kupić i 4k 25", jednak co z tego jeśli trzeba będzie się posiłkować trybem HiDPI lub zwyczajnym skalowaniem? Tak więc w mojej opinii jeśli decydujesz się na 27" to weź pod uwagę "2k".

W dniu 10.05.2019 o 10:20, mosquito napisał:

Nie jestem grafikiem, więc wierne odwzorowanie kolorów mi nie potrzebne.

Nie wiem czy dobrze to interpretujesz. Każdy korzysta z poprawnie odwzorowanych kolorów. To co powinno wyświetlić się na monitorze powiedzmy jest "zakodowane" w standardzie sRGB. Monitor powinien móc wyświetlić całą przestrzeń barwną sRGB z maksymalnym błędem odwzorowania nie większym niż dE2-3. Inaczej ten obraz po prostu wygląda jak kupa i co byś nie zrobił, np twarze wyglądają trupio, lub są np buraczane i przykładów można mnożyć. Graficzne monitory do monitory często z przestrzenią DCI P3, Adobe RGB i tamte faktycznie mogą kosztować po 5 - 7 tyś PLN, ale oprócz przestrzeni barw mają też liniowe matryce i dają się skalibrować do poziomu np dE1.