Jump to content
danielosx86

Catalina 10.15.4 i HDR - jak to wyłączyć?

Recommended Posts

Hej,

najnowszy update do Cataliny dodaje wsparcie do monitorów z HDR10 i tu zaczyna się mój problem. Posiadam monitor LG 27UL650-W z HDR10, który przepięknie wyświetlał interfejs systemu w 10.15.3. Po aktualizacji monitor automatycznie przechodzi w tryb HDR, kolory są mocno przejaskrawione, aż oczy bolą. "Szeroki zakres tonalny" jest wyłączony w ustawieniach monitora (jego włączenie powoduje, że obraz staje się wyblakły), zmiana profilu kolorów nic nie daje. W menu monitora nie da się wyłączyć HDR, jeśli system wysyła obraz w takim formacie.

W Windows 10 można HDR wyłączyć, a w macOS? Co zrobić, żeby wróciły moje kolory z 10.15.3?

 

EDIT: Odpowiem sobie sam. Po głębszej analizie wynika, że macOS przełącza monitor "na twardo" w tryb HDR, bez znaczenia czy w systemie HDR jest włączony czy nie. Po zbootowaniu macOS i restarcie nawet ekran Clovera mam w trybie HDR (!) - monitor wyświetla wtedy w narożniku label "HDR". Boot do Windows i restart do Clovera przełącza na tryb SDR, macOS znów wymusza HDR itd. Problem dotyczy tylko złącza DisplayPort.

Po stworzeniu display override kolory wróciły do normy, ale zniknęła opcja włączenia HDR w preferencjach. Wygląda to na błąd Apple, nie ma jeszcze zbyt wiele wątków na ten temat w sieci, bo update jest świeży, jednak te, na które trafiłem dotyczyły zarówno Maców jak i hacków.

Zrzut ekranu 2020-03-24 o 22.56.21.png

Edited by danielosx86

Share this post


Link to post
Share on other sites

Również obserwuję to zjawisko u siebie. Tyle, że ja obecnie pracuję z TV Samsung 43", który robi za monitor po ostatniej awarii LG 32". Przyzwyczaiłem się do rozmiarów i kolorów i nie chcę już innego, ale mniejsza o to... No więc mam, czy raczej, miewam to samo. Po długim pozostawieniu komputera bezczynnie (nie stosuję funkcji sleep) włącza się tryb HDR i mam ekran wyżarty, wyblakły. To samo występuje, gdy powracam z Windowsa. Jednak ostatnio ta przypadłość ustąpiła po kilkukrotnym włączeniu i wyłączeniu HDR. Gdy pojawi się znów, może coś potestuję. Póki co - jest OK. Pisz, gdy będziesz coś wiedział. Też uważam to za błąd Apple. Może poprawią w kolejnym upgrade.

 

 

Screen Shot 2020-03-27 at 21.24.08 PM.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje się, że nie mówimy do końca o tym samym - u mnie HDR jest włączony w monitorze bez względu na to, czy HDR jest włączone w systemie czy nie. Jeśli włączę w preferencjach, kolory są wyblakłe, jeśli wyłączę - kolory są jaskrawe. W obu przypadkach widzę label HDR na monitorze. Na razie trafiłem tylko na wątki dotyczące monitorów LG z różnych serii np. tu: https://discussions.apple.com/thread/251218978

Krótko mówiąc, tryb HDR w macOS ma póki co masę błędów. Jedyny plus z aktualizacji do 10.15.4 to działający DRM w Safari na Polarisach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak. Nie o tym samym. Ja wiem. Jednak te przypadki są powiązane, bo też chodzi o HDR i równie niepożądane. Ja też nie potrzebuję wyblakłych kolorów, a ten tryb włącza się sam, a ja wyłączyć go nie mogę. Pomagał jedynie restart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten sam problem obserwuję po aktualizacji do 10.15.4 na Macbooku Air 2013. Wygląda więc na to, że to jakiś ogólny problem w tej aktualizacji i niekoniecznie jest związany z HDR bo ten laptop nie ma HDR.

U mnie efekt jest taki jak na starej wyblakłej matrycy LCD - kolory są bardzo mało kontrastowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.